Cube Try Test Click...

Monday, November 29, 2010

Tips Menguruskan Badan..Hiks..

Assalammualaikum wbt my readers..

Wah wah wah..puan anna sudah mahu kasi tips..kurus sangat kah dia? Saya nak bagi tips nie sebab ramai kawan2 yang tanya n tegur mcm mana saya boleh kuruskan badan dengan cepat lepas bersalin dulu..bahkan lagi kurus dari sebelum bersalin..ahakss...saya makan banyak n kekadang tak tentu masa pun memang sangat susah nak naik badan..mungkin faktor keturunan atau memang saya jenis susah nak berisi..@ pun mungkin banyak sangat keluar tenaga dengan da kids yang tengah nakal nie..sampai lemak2 pun majuk tak nak lekat..hiks...tp sejujurnya saya sedang berusaha jugak nak memberisikan sedikit badan..secara peribadi saya rasa kurus sangat pun tak cantik..biar sedang sedang saja..:)...tips yang saya nak bagi nie sesuai dipraktikkan untuk golongan surirumahtangga sepenuh masa cam saya..kalau yang keje nak try pun bole..hahahah..semoga berjaya la yer..kalau tak berjaya..gie la london weight management ke..mana2 slimming centre..sediakan ongkosnya saja ya..

Okies..tips2nya..sila berdebar debar..huhu..ayat tak boleh blah..

Tips 1 Sila buat segala kerja rumah anda sendiri..A to Z..segala ya..dan sendiri ya..ahaks

Silalah buat segala tok nenek keje kat umah anda tu sendirian berhad..dari jaga anak..basuh baju..masak..menyapu..mengemop..menyangkul..mengemas..mengelap..bagi makan kucing ke..kalau anak2 sepahkan barang ke...sepahkan makanan ke..jangan cepat melenting .. itu satu exercise tambahan untuk anda..siapa kata owang dok umah bole goyang kaki..boleh ileks ileks..itu kalau ada maid ya..kalau takde maid..segala macam tok nenek kena buat..lagi2 yang tengah ada baby..n toddlers sekaligus..memang sangat memenatkan..keje2 yang kita buat seharian tu la yang membakar lemak2 kita di badan..tak sempat lemak nak bertempek..asyik terbakar jek..mana tak nye..dari celik mata sampai tutup mata tido buat keje..hehe

Tips 2 Silala menjoinkan diri anda beriadah bersama anak2 tetiap petang tu..

Silalah korang ikut serta main ngan anak2 kalau ada kelapangan atau setiap petang mungkin..peruntukkan setengah @ 1 jam beriadah dengan anak.2.main bola ke..badminton ke..main kondi kondi ke..@ apa2 outdoor activities yang boleh mengeluarkan peluh..@ ajak anak2 berkebun ke..kejar ayam ke...haha..tangkap rama2 ke..huhu..@ berbasikal ke..yang penting keluar peluh ya..

Tips 3 Makan makanan herba,ulam ulaman n buah buahan

Banyakkan makan makanan herba..bidan yang menjaga saya sewaktu bersalin nasihatkan saya supaya banyakkan makanan herba..macam kunyit n halia ditumbuk makan bersama nasi panas2..begitu juga lada hitam yang ditumbuk..makan bersama nasi..lebihkan makan ulam ulam kampung mcm pegaga..ulam raja, pucuk ubi..pucuk mengkudu n macam2 lagi la..selain itu banyakkan makan buah2an..semua pun tahu kebaikan buah buahan an segar..selain menyihatkan .. bole juga awet muda..ahaks..

Tips 4 Kurangkan pengambilan makanan segera, kurangkan makan jajan, kurangkan penambah perasa dalam makanan, kurangkan minum air berkarbonat n sewaktu dengannya.

Cuba2la kurangkan pengambilan makanan yang cam kat atas tu..takde manfaatnya pun pada kita...silalah mengamalkan diet yang sihat..ahaks..

Oklah..cukuplah 4 tips je buat masa nie..mata sangat ngantok dah nie..ini antara yang saya amalkan untuk kesihatan..jangan asyik nak kurus saja..kesihatan pun kena jaga..sihat dan cantik..itukan lebih baik.




Last but not least..mia yang suka menyibuk..hehe..*tiba tiba*


No comments: