Cube Try Test Click...

Thursday, December 2, 2010

Ditakuti @ Dihormati..Mana lagi korang suka..?

Assalammualaikum wbt n salam sejahtera my dear readers..

Ditakuti @ dihormati..mana lagi korang suka?? Saya terlintas plak nak tulis pasal nie sebab few days ago ada borak2 dgn old fwen yang skang dah jadik bos..kira dah selesa sikit lah kedudukannya..dah ada owang bawahan..dlm banyak2 borak tu..ada satu pertanyaan dia tu buat saya berfikir sendiri..macam mana kalau saya ada kat tmpat dia..mana yang saya lebih suka..ditakuti atau dihormati...? Orang mengikut arahan kita, kehendak kita bukan sebab diaowang hormat kita as a boss ke..tp sebab diowang takut dengan kita..
Saya dengan selamba dek nye jawab terus terang..takde korner kiri kanan..saya lebih suka kalau orang menghormati saya..bukan takutkan saya..semuanya tu berdasarkan pengalaman sendiri..pengalaman zaman bekerja..tiap hari asyik bengang jek ngan bos..sbb bos tak mesra alam..nak nampak muke seminit nak senyum pun payah..pantang salah sikit..nak melenting..pantang silap sikit..nak mengamuk..jadik bila macam tu..rasa hormat tu hilang..yang ada cuma rasa takut..bos pun suka..sebab ingatkan anak buah semua menurut kata dia..padahal anak buah nie takutkan dia..kan dah tak syok tu..
So, bila dah jadi ibu nie..saya sebolehnya tak nak anak2 takutkan saya..saya nak anak2 menghormati saya as a mother..saya cuba seboleh mungkin untuk tidak terlalu berkeras dengan anak2..dalam masa sama tidak terlalu menurut segala kehendak anak2..saya mahu anak2 menganggap saya pendamping yang boleh mereka harapkan untuk berlindung..berkongsi cerita..saya tak mahu anak2 takutkan saya sbb bila dah stat diowang takut ngan kita..ada jurang yang terbina nanti antara kita dan anak2..
Belajar untuk menghormati orang lain supaya orang lain belajar untuk menghormati kita..

No comments: