Cube Try Test Click...

Saturday, January 1, 2011

Laman Herba..


 Assalammualaikum n salam sejahtera my dear readers..

Oke..nak dikatakan sebagai laman herba seperti title entry yang ye ye kelapa tu belum boleh lagila..sebab masih banyak pokok herba yang belum ditanam..saya cuma tanam pokok kunyit itu dan pokok daun kesum yang mampus mati dua tiga hari selepas ditanam..ha ha ha..yg lain2 adalah tanaman FIL yang sangat suka dengan tumbuh2an.. 

Saya sangat berminat dengan tanaman herba..one sweet day akan ada laman herba yang sebenar2 laman herba di home sweet home..InsyaAllah..sementara tu..layan yang dua tiga kerat ni dulu..nanti bila tanaman herba yang lain dah ditanam..saya hapdet later..:)
  


Pokok Kunyit

Kunyit nie saya bawak balik dari kampung..sampai umah terus tanam kat belakang..mulanya macam hidup segan mati tak mau..sekarang sudah nampak sugar bugar sedikit..saya suka makan kunyit yang ditumbuk n makan bersama nasi putih..itu petua yang diturunkan mak bidan saya dari Indonesia yang menjaga saya ketika pantang..sehingga sekarang saya amalkan..

Kunyit (Curcuma longa) merupakan sejenis rempah yang banyak digunakan dalam kari dan masakan lain Asia Selatan. Kunyit juga digunakan untuk memberi warna kuning pada masakan.Selain kegunaan kepada masakan, kunyit juga terkenal di kalangan masyarakat Melayu dan India dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit. Di samping itu daun serta bunga kunyit bagi sesetengah masyarakat Melayu memang digemari sebagai ulam.

Sumber Rujukan : wikipedia


 Daun Pandan

Pandan nie dah lama FIL tanam..tiga 4 kali cantas dah..masih tumbuh dengan rimbun..kalau nak buat kuih ke apa..senang jek amik kat belakang..huhuh..



Ini pokok daun teh kata MIL saya..saya gugel2 kat gugel tak jumpe pulak pasal pokok daun teh nie..dulu seingat saya..pokok nie macam ada banyak kat pagar sekolah..tak tau pulak pokok ni salah satu pokok herba yg banyak khasiat juga..nanti saya hapdet later..



Mas Cotek

Pokok mas cotek ni paling banyak ditanam kat rumah..FIL n MIL memang selalu keringkan daunnya n rebus buat minuman..saya pernah cuba minum yang MIL sediakan..rasanya macam air teh tanpa gula..bini popeye selalu curi2 makan buah2 kecik mas cotek tu..sebab tu dia tak besar2..dia awet muda .. ha ha ha

Lagi info pasal mas cotek disini...


Pokok Markisa

 Pokok ni pun dikenali sebagai buah susu..ini SIL bawak balik..kawan dia kasi..so FIL tanam kat tepi rumah..dah sedikit menjalar tapi belum berbuah..katanya buah markisa boleh makan cam tu je or buat jus..saya pun belum penah rasa..:)

Lagi info pasal pokok markisa disini...

Buah pisang diluar pagar..amik parang tolong tebangkan..muheheh
Pisang nie memang ditanam diluar pagar rumah..FIL yang tanam..banyak jugak pokok pisangnya..kadang2 kalau masak ranum serentak..sampai tak termakan dek bini popeye n sepupu sepapatnya...


Oke..ini bukan di laman rumah..ini buah dari pokok mempelam rumah jiran sebelah .. huhuh..nampak je mata tu kan..rasa terliur pulak..aduhaii..



Asyik enterprem jek..

Oke..sekian terima kasih..:) 




8 comments:

ieda said...

bestnya .. akak kalau rajin nak jugak tanam ulam2 an tuu .. herba kan .. ehehehhe

mas cotek tuu akak rajin jugak minum kat umah mak ada banyak :)

kakchik@ella said...

OMG .. Blog ni cantek and so sweet. best la tgk pokok2 ulam tu. menggiurkan. hihi ..

♥Azie♥ said...

baru pertama kali tgk daun mas cotek....selamat tahun baru

Mommy 2 Imans said...

sis ieda - yela..kat umah kita pun mas cotek yang paling banyak tanam..:)

kak chik - banyak lagi nak tanam nie..tunggu masa free cikit..:)

azie - kat umah kita banyak mas cotek..my doter tu slalu sgt curi makan2 buah2 kecik tu..heheh

Cik Ina minat Do do Cheng said...

salam singgah ye. rajin nya ko bercucuk tanam.baguslah tu, dapat menghijaukan alam.

wida said...

rajinnya sis ni..kenapalah sy x minat bercucuk tanam ni..hehe.
tq singgah blog sy..

Cma Shiema said...

salam..berbalas singgah..
he3..bercucuk tanam..umah cma flat..xde tempat nak menanam..

salam kenal kak..comey anak dare n teruna tu..he3..
cma polo cni ye...

✿....rossa alina....✿ said...

rajinnye bercucuk tanam..jaga la elok2..jgn bg mampuih..kikiki.. ;p