Cube Try Test Click...

Wednesday, January 19, 2011

Tidur Malam Termimpi Mimpi..

Assalammualaikum wbt n salam sejahtera my dear readers..

Anak Mak Limah namanya fatin..
Balik kampung makan ikan patinnn..

Ha Ha Ha..pembuka bicara dengan pantun dua kerat yang macam nak mintak lempang.oke. Hari tu balik kampung, on the way nak sampai rumah singgah tepi jalan beli ikan patin. Lama sungguh tak makan ikan patin. Lama sungguh tu macam betul2 lama kan..? Oke. Abaikan.

Tengok tengok..macam masih segar bugar. Katanya ikan baru. Oke percaya. Tanya berapa hengget sekilo bang..dia cakap rm 35 hengget sekilo..katanya patin buah..sebab tu harga sedikit mahal.oke percaya. saya sendiri memang tak tahu nak bezakan ikan patin buah @ patin biasa..tapi kalau rasa..mungkin akan dapat rasa bezanya. Takkan saya nak rasa ikan mentah kan? Tidak mungkin. Jawab sendiri. Kalau tanya hubby..memang langsung ke laut..ikan patin pun baru makan selepas berkahwin dengan saya..wah..

Tak banyak soal jawab..beli seekor..berkobar2 hati riang ria ribena tak sabar nak balik suruh mak masak ikan patin buah.Katanyaa.


Wah wah wah patin buah..katanya.

Sampai rumah mintak mak tolong masakkan and siang sekali. Oke tahu. Teruk kan..nak siang pun suruh mak kan..sekali sekala..bila lagi..sedapkan hati. Tapi emak memang da besh masak ikan patin.

Resepinya sgt simple. Saya share disini..

Cili padi n tempoyak. Itu saja mak saya letak..didihkan semua..masukkan ikan patin n daun kesum..perisakan dengan garam..n da result..walaaa..mmg da bomb..

Pic dah siap masak tak sempat snap..ikan patin dah melambai2 dalam periuk..

Last but no least..


Tukang masak ikan patin yang sangat walaa itu..Oke tipu..

Oke.Thank You.


7 comments:

nanonano said...

org temerloh ehh??

Tie-Ibu wawanisolehah said...

Bestnya patin tempoyak..peberat saya ni

Mommy 2 Imans said...

nano - bukan..tp orang pahang..:)

tie - a ah..besh kan..goreng pun besh..:)

Jasfyra said...

saya org selangor tp mmg suka gila babas ikan patin ni..hahahhaa..sedap kan

adianiez AIDA said...

last 2 weeks dpt aida makan ikan patin tau. member se ofis balik lipis. bawa kan setupperware ikan patin masak lemak tempoyak & sambal itam.

ieda said...

oooo org temerloh .. kami sekeluarga x makan ikan patin nie .. nak2 patin buah .. hermm tapi hubby boleh makan sbb sebelum dia kawin ngan akak mak pak dia rajin beli huhuhu

Mommy 2 Imans said...

sis ieda - saya bukan orang temerloh..hehe..saya kuantan..tp mmg suka ikan patin..besh..:)