Cube Try Test Click...

Thursday, February 17, 2011

Assalammualaikum wbt n salam sejahtera my dear readers..

Ecewah..macam pakar pengurusan kewangan je kan..kalau pakar mengurangkan kewangan..itu memang ya..hu hu hu..

Sejujurnya saya bukanlah seorang yang agak bijak dalam menguruskan perbelanjaan sendiri..saya memang sedikit melulu dalam berbelanja..pantang ber-uang..gatal je tangan nak menghabiskan nya..sampaikan encik hubby naik juling mata bagi hint jangan beli benda2 yang bukan keperluan..tapi biasalah..nama pun perempuan..kehendak memang sentiasa melebihi keperluan kan..? Setuju..? Haa..tak setuju..? Oke..esok kita makan colek pelam yer..*tiba-tiba*

Tapi..disebabkan saya seorang surirumahtangga yang sepatutnya membantu encik hubby menguruskan perbelanjaan isi rumah dengan sebaiknya..jadi saya perlu mempraktikkan tips2 perbelanjaan berhemah yang saya kutip dari buku2 belanjawan dan juga dari  orang2 terdekat yang menyarankan supaya saya boleh berbelanja dengan lebih berhemah

Tips pertama yang saya n family praktikkan sekarang ialah mengurangkan berjalan2 tanpa arah tuju di shopping2 mall @ ke tempat2 yang memerlukan kita tanpa rela mengeluarkan belanja. Wah wah wah..memang sangat mencabar minda yg satu ini. Lagi2 bila hujung minggu tiba dengan lenggang lenggoknya..lagi2 semuanya memang jenis pantang kalau satu hari tak keluar rumah..he he he..

Mancabar minda atau tidak..perlu dilatih dan harapnya akan terus menjadi kebiasaan..pergi hanya bila ada keperluan spt membeli henbeg mama..huk huk huk..mungkin sekali sekala boleh pergi..tapi kalau mengikut sejarah lampau..walaupun hanya pergi untuk window shopping katanya..pengeluaran wang..sedikit sebanyak tetap berlaku..zaman sekarang zaman wang..katanya lagi..

Jadi..solusinya..kami membawa da kids ke tmpt2 riadah yg kurang memerlukan perbelanjaan..yg penting da kids happy n kami boleh mengamalkan cara hidup sihat disamping berbelanja secara berhemah..tak gitu cik bedah..?


Berdua lebih baik..
Jantung hati mama yang suka mengurangkan pendapatan isi rumah..:)


Oke..bai..thank you



3 comments:

Alin Marlini said...

kalau tak pegi shopping mall blg giler maa...huahuahua....

Mommy 2 Imans said...

alin - heheh..tau takpe..ahaks..

Chik Na said...

kami sekeluarga pun dah kurangkan aktivity jalan-jalan di mall lately ..