Cube Try Test Click...

Tuesday, April 12, 2011

Sepi Itu Indah..

Assalammualaikum wbt n salam sejahtera my dear readers.

Oke. Tajuk n3 tak ada kena mengena pun dengan isi kandungan n3. Sama sekali tiada kena mengena. Bak kata pepatah. Jauh panggang dari api. Saya tidak tahu kenapa orang sering berkata sepi itu indah. Tapi bagi saya, sepi itu tidak pernah indah. Dan tidak mungkin indah. Siapa tak setuju meh datang umah. Makan roti cicah dalca. He He He

Dalca Ayam dan Sayuran

Bahan Bahannya :

6-7 ketul ayam
2 biji kentang - potong enam
1 biji lobak merah sederhana besar - kerat 3 dan potong memanjang. Terpulang masing2 nak kerat cam mana. He he he
Bunga kobis
4-5 baby corn
2-3 batang kacang panjang
Sebiji tomato
Sedikit daun sup dan daun bawang
Kacang dal
Rempah dalca
Rempah empat sekawan

Bahan Tumbuk :

4-5  biji bawang merah
3-4 biji bawang putih
Sedikit halia
*Tumbuk halus semuanya*

Cara Caranya :

Rebus kacang dal sehingga sedikit lembut. Kemudian masukkan kentang dan lobak yang dipotong. Di kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumiskan rempah empat sekawan, bahan tumbuk dan rempah dalca yang dibancuh bersama. Tumis sehingga naik minyak dan masukkan ke dalam periuk kacang dal tadi. Gaul rata. Kemudian masukkan ayam bersama sayur sayuran yang lain. Biarkan seketika sebelum dimasukkan santan dan sedikit air. Kemudian masukkan santan dan sedikit garam. Rasa. Sebelum diangkat bolehla dimasukkan tomato yang dibelah empat dan daun bawang serta daun sup yang dipotong pendek pendek. Jangan biar terlalu lama, sekejap saja kemudian tutup api. Oke.. dah siap.

Sekian saja masakan yang simple dari saya yang simple..selamat mencuba.

Oke bai. Thank You






4 comments:

nurie said...

Ana : rempah 4 sekawan tu hape?? aku tk tau...sila bg tau...

Mommy 2 Imans said...

hehe nur..kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih n bunga lawang..kan empat sekawan tu..hehe

Chempaka Aziz said...

la,klu makan cam gini dah ilanglah sepi tu..hihii..bila tak dapt mkn tu yg baru jd sepi..sepi perut .hahaha...

Mommy 2 Imans said...

chempaka - makan aja pengubat sepi..heheh